Verhoging registratierechten enige eigen woning in Vlaanderen van 2% naar 3%
De Vlaamse regering nam in de Septemberverklaring verschillende maatregelen in het kader van de Vlaamse begroting. Véél besproken is de verhoging van de registratierechten
De Belgische federale wetgever breidde met de programmawet van 29 mei 2025, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 29 juli 2025, het toepassingsgebied van de permanente btw-regeling voor het verlaagde btw-tarief van 6% bij afbraak en heropbouw uit. De nieuwe wettelijke regeling kon al worden toegepast vanaf 1 juli 2025.
1. De vier toepassingen van het verlaagde btw-tarief bij sloop en heropbouw
De toepassing van het verlaagde btw-tarief bij sloop en heropbouw vereist steeds de bouw van een nieuwe woning die gepaard gaat met een integrale sloop van een bestaand gebouw, uitgevoerd door dezelfde bouwheer, gelegen op hetzelfde kadastraal perceel.
De wetgever voorziet in de volgende mogelijkheden:
1) Afbraak en heropbouw voor eigen bewoning ;
2) Afbraak en heropbouw voor verhuur van sociale aard ;
3) Afbraak en heropbouw voor langdurige privéverhuur ;
4) Afbraak en heropbouw met oog op de levering van een nieuwe woning.
Toepassing 1: de afbraak en heropbouw bestemd voor eigen bewoning :
De vereiste van enige en eigen woning wordt beoordeeld voor elke bouwheer afzonderlijk. Dit is van bijvoorbeeld van belang wanneer een gehuwd echtpaar samen optreedt als bouwheer waarbij één partner al een woning heeft en de andere partner niet.
Toepassing 2: de afbraak en heropbouw bestemd voor verhuur van sociale aard :
Toepassing 3: de afbraak en heropbouw bestemd voor langdurige verhuur
Toepassing 4: de afbraak en heropbouw met het oog op de levering van een nieuwe woning;
2. Formele voorwaarden
De wetgever verbindt naast de materiële toepassingsvoorwaarden ook formele toepassingsvoorwaarden aan het gebruik van het verlaagde btw-tarief.
Eén van formele voorwaarden is het indienen van een formulier, het zogeheten formulier 111. Dit moet in principe worden ingediend vooraleer de btw opeisbaar wordt.
De formulieren 111 waren echter nog niet klaar op het moment dat de wet werd gepubliceerd.
Daarom voorzag de belastingadministratie in een tolerantieperiode. De verkoopovereenkomsten en/of de authentieke akten volgende meldingen bevatten: ‘Toepassing van het btw-tarief van 6 % voor afbraak en heropbouw van een woning overeenkomstig rubriek XXXVII, § 3, tweede lid, 1°, (a), (b) of (c), van tabel A van de bijlage bij het KB nr. 20 van 20.07.1970 inzake btw, zoals opgenomen in artikel 53 van de programmawet (document Kamer nr. 56 0909/001(externe link)).’ alsook : ‘De verklaring zoals bedoeld in voormelde rubriek XXXVII, § 3 zal zonder uitstel worden ingediend via MyMinfin van zodra die mogelijkheid ter beschikking is.’ --> via deze link.
De formulieren 111 zijn nu dus beschikbaar geworden via deze link. Er zijn vier versies, één voor elk van de onderscheiden toepassingen:
Deze formulieren kunnen (en moeten) worden teruggevonden, ingevuld en ingediend via het MyMinfin-platform van de FOD Financiën.
Wie voortaan gebruik maakt van de nieuwe, permanente regelgeving kan en moet het formulier meteen invullen en indienen.
Voor zij die reeds toepassing hebben gemaakt van de nieuwe, permanente regelgeving sedert 1 juli 2025 moeten de nog ontbrekende, noodzakelijke formulieren zo snel mogelijk worden ingediend. Dit moet uiterlijk op 31 januari 2026 in orde worden gebracht.
3. Tot slot
De nieuwe, permanente regelgeving voor de toepassing van het verlaagde btw-tarief van 6% bij afbraak en heropbouw is met de bekendmaking van de formulieren nu volledig.
Het is een in de praktijk zeer gewild instrument. De toepassing van deze regelgeving veronderstelt het voldaan zijn én blijven van een reeks voorwaarden. Indien u gebruik wenst te maken van dit gunsttarief in de btw informeert u zich best goed op voorhand.
GSJ advocaten kan u hierin bijstaan.
De Vlaamse regering nam in de Septemberverklaring verschillende maatregelen in het kader van de Vlaamse begroting. Véél besproken is de verhoging van de registratierechten
De Vlaamse Belastingdienst stuurde in juli en augustus de meeste aanslagen in de onroerende voorheffing uit. Als u over een onroerend goed beschikt dat in afwachting van een projectontwikkeling leeg staat en geen inkomsten opbrengt, kan deze belasting een stevige kostenpost betekenen voor uw project, die uiteraard niet kan geïnvesteerd worden in de uitwerking van uw project.
Vanaf 27 september 2026 treden de aangescherpte Europese regels rond duurzaamheidsclaims effectief in werking. Bedrijven die gebruikmaken van vage, overdreven of onvoldoende onderbouwde milieuclaims lopen voortaan een groter risico op sancties.
Wat komt er nu écht kijken bij een bedrijfsovername? Die vraag stond centraal tijdens de M&A‑workshop die onze collega’s Ina Van Steelandt en Laura Buffel vorige week verzorgden, in samenwerking met 180 Degrees Consulting Antwerp.