Verhoging registratierechten enige eigen woning in Vlaanderen van 2% naar 3%
De Vlaamse regering nam in de Septemberverklaring verschillende maatregelen in het kader van de Vlaamse begroting. Véél besproken is de verhoging van de registratierechten
De Vlaamse regering nam in de Septemberverklaring verschillende maatregelen in het kader van de Vlaamse begroting.
Véél besproken is de verhoging van de registratierechten voor de aankoop van de enige eigen woning in Vlaanderen van 2% naar 3%.
Hoewel de regelgever de eigenlijke teksten nog moet uitwerken, werden al veel vragen gesteld naar een eventuele overgangsregeling.
De Vlaamse Belastingdienst publiceerde op 1 oktober 2026 daarom al een standpunt, onder voorbehoud van een afwijkende regeling door de decreetgever. Raadpleeg het administratieve standpunt via deze link.
De Vlaamse Belastingdienst duidt dat voor de bepaling van het toepasselijke tarief de datum van de verkoopovereenkomst doorslaggevend is. Dit is, in beginsel, de datum van de notariële akte.
De administratie bevestigt wel dat een ondertekende onderhandse overeenkomst gesloten uiterlijk 31 december 2026 en waarbij de notariële akte in 2027 wordt ondertekend ook zal worden aanvaard voor de toepassing van het tarief van 2%.
Belangrijk, de wederzijdse aankoop/verkoopbelofte ondertekend uiterlijk 31 december 2026 wordt niet aanvaard als verkoopovereenkomst.
Het is nu wachten op de uitwerking van de eigenlijke teksten van de Vlaamse regelgever.
De Vlaamse regering nam in de Septemberverklaring verschillende maatregelen in het kader van de Vlaamse begroting. Véél besproken is de verhoging van de registratierechten
De Vlaamse Belastingdienst stuurde in juli en augustus de meeste aanslagen in de onroerende voorheffing uit. Als u over een onroerend goed beschikt dat in afwachting van een projectontwikkeling leeg staat en geen inkomsten opbrengt, kan deze belasting een stevige kostenpost betekenen voor uw project, die uiteraard niet kan geïnvesteerd worden in de uitwerking van uw project.
Vanaf 27 september 2026 treden de aangescherpte Europese regels rond duurzaamheidsclaims effectief in werking. Bedrijven die gebruikmaken van vage, overdreven of onvoldoende onderbouwde milieuclaims lopen voortaan een groter risico op sancties.
Recent organiseerde Experts in Vastgoed de tweede Investorsclub van het jaar in het prachtige La Réserve in Knokke. We blikken terug op een bijzonder geslaagde studiedag voor ondernemende zaakvoerders die actief investeren in vastgoed.