Expertise
Consumentenbescherming en marktpraktijken
Door de jaren heen is een bijzondere wetgeving ontstaan, die in de eerste plaats de bescherming van de consument voor ogen heeft. Mede onder impuls van de Europese regelgeving werden bijzondere regels opgesteld ter bescherming van de consument, bijvoorbeeld op het vlak van koop-verkoop, (vergelijkende) reclame, overeenkomsten die op afstand of buiten de onderneming worden gesloten, misleidende informatie enz. Het spreekt voor zich dat ondernemingen hierop moeten anticiperen en zich hiernaar dienen te richten.
Daarnaast heeft deze bescherming van de consument specifiek in de Belgische context ook model gestaan voor het uitwerken van regels waaraan ondernemingen zich dienen te houden bij hun onderlinge omgang. Deze regelgeving heeft recent nog aan belang gewonnen door de invoering van de Wet van 4 april 2019 houdende wijziging van het Wetboek van Economisch Recht met betrekking tot misbruiken van economische afhankelijkheid, onrechtmatige bedingen en oneerlijke marktpraktijken tussen ondernemingen.
GSJ heeft binnen deze context een ruime ervaring inzake:
- opmaak van algemene voorwaarden
- screenen van overeenkomsten naar onrechtmatige bedingen
- begeleiden van de opzet van webshops
- reviewen van geplande reclame-acties
- voeren van stakingsprocedures op basis van oneerlijke marktpraktijken