Verhoging registratierechten enige eigen woning in Vlaanderen van 2% naar 3%
De Vlaamse regering nam in de Septemberverklaring verschillende maatregelen in het kader van de Vlaamse begroting. Véél besproken is de verhoging van de registratierechten
In het Belgisch Staatsblad van 4 april 2019 verscheen de Wet van 23 maart 2019 tot invoering van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) en houdende diverse bepalingen (B.S. 4 april 2019).
Het WVV treedt in werking op 1 mei 2019 en zorgt voor een ware revolutie.
Alle nieuwe vennootschappen die vanaf 1 mei 2019 worden opgericht, vallen automatisch onder het toepassingsgebied van het WVV.
Voor reeds bestaande vennootschappen is er een overgangsregeling voorzien, waarbij het van belang is om te weten dat de dwingende bepalingen van het WVV – en de aanvullende bepalingen van het WVV voor zover de statuten niet afwijken –vanaf 1 januari 2020 hierop van toepassing zijn. Alleszins zullen de bestaande vennootschappen na deze datum hun statuten bij de eerstvolgende statutenwijziging moeten conformeren aan het WVV.
Bestaande vennootschappen kunnen ook reeds nu (weliswaar met inwerkingtreding vanaf 1 mei 2019) vrijwillig de bepalingen van het WVV toepassen door hun statuten te wijzigen (opt-in).
Uiterlijk tegen 1 januari 2024 moeten alle bestaande vennootschappen hun statuten in overeenstemming brengen met het WVV. Doen ze dat niet, dan worden de organisaties automatisch omgevormd naar de dichts aanleunende vorm.
Bestuurders hebben er alle belang bij om het nodige initiatief te nemen om de statuten tijdig aan te passen, nu zij hiervoor persoonlijk en hoofdelijk aansprakelijk kunnen gesteld worden.
Wilt u weten wat de specifieke gevolgen zijn voor uw onderneming? Aarzel dan niet om onze vakgroep Ondernemingsrecht te contacteren, die u doorheen dit nieuw juridische landschap gidst.
De Vlaamse regering nam in de Septemberverklaring verschillende maatregelen in het kader van de Vlaamse begroting. Véél besproken is de verhoging van de registratierechten
De Vlaamse Belastingdienst stuurde in juli en augustus de meeste aanslagen in de onroerende voorheffing uit. Als u over een onroerend goed beschikt dat in afwachting van een projectontwikkeling leeg staat en geen inkomsten opbrengt, kan deze belasting een stevige kostenpost betekenen voor uw project, die uiteraard niet kan geïnvesteerd worden in de uitwerking van uw project.
Vanaf 27 september 2026 treden de aangescherpte Europese regels rond duurzaamheidsclaims effectief in werking. Bedrijven die gebruikmaken van vage, overdreven of onvoldoende onderbouwde milieuclaims lopen voortaan een groter risico op sancties.
Naar aanleiding van het ongeval met een springkasteel in Hamme afgelopen weekend stond de vraag naar aansprakelijkheid bij evenementen centraal in de VRT‑nieuwspodcast Het Kwartier. Collega mr. Gert Geerts werd er gevraagd om een juridische duiding te geven: wie is aansprakelijk