Verhoging registratierechten enige eigen woning in Vlaanderen van 2% naar 3%
De Vlaamse regering nam in de Septemberverklaring verschillende maatregelen in het kader van de Vlaamse begroting. Véél besproken is de verhoging van de registratierechten
De Tijd kopte recent dat een recordaantal handelspanden, één op acht, leegstaan.
Leegstaande handelspanden worden belast met een leegstandsbelasting, waarbij een onderscheid wordt gemaakt naargelang de grootte van het pand. Een handelspand met een oppervlakte van 500m² of meer, valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Leegstandsheffing Bedrijfsruimten. Kleinere handelspanden worden doorgaans belast met een gemeentelijke belasting.
In deze bijdrage gaan we in op de Vlaamse Leegstandsheffing Bedrijfsruimten.
1.
Het Vlaams Gewest voerde met ingang van 1 januari 2026 een gevoelige tariefverhoging door in de Vlaamse Leegstandsheffing Bedrijfsruimten.
Het basisbedrag van deze belasting wordt berekend op basis van het kadastraal inkomen.
Vervolgens wordt het basisbedrag van de belasting, dat op zich al aanzienlijk is, afhankelijk van de gemeente waar de bedrijfsruimte is gelegen nog eens verhoogd met gemeentelijke opcentiemen. De Stad Antwerpen hanteert bijvoorbeeld 200 opcentiemen. Dit betekent concreet dat het basisbedrag van de Vlaamse Leegstandsheffing Bedrijfsruimten wordt verdrievoudigd.
Een leegstaande bedrijfsruimte zal pas belast worden in de Vlaamse Leegstandsheffing Bedrijfsruimten als de bedrijfsruimte drie opeenvolgende jaren met een registratieattest is opgenomen in de Vlaamse inventaris van leegstaande en/of verwaarloosde bedrijfsruimten.
Op het registratieattest wordt een indicatie van de heffing meegedeeld. Deze indicatie houdt geen rekening met een indexatie van het kadastraal inkomen of de gemeentelijke opcentiemen.
Bij wijze van cijfervoorbeeld gaf voor aanslagjaar 2025 een bedrijfsruimte met een niet-geïndexeerd kadastraal inkomen van € 10.000,00 gelegen op het grondgebied van de stad Antwerpen een heffing van € 93.435,00.
Met ingang van 1 januari 2026 zijn de tarieven verder gestegen.
Als u eigenaar bent van een leegstaande bedrijfsruimte, bijvoorbeeld in het kader van een projectontwikkeling, houdt dit een zwaar financieel risico in.
Dit financieel risico kan met een goede begeleiding van het dossier worden beheerst en verminderd, of zelfs volledig wegvallen.
2.
De registratieattesten worden doorgaans in het voorjaar verzonden door het Departement Omgeving van de Vlaamse Overheid.
Als u het niet eens bent met het registratieattest, kunnen wij hiertegen een administratief beroep indienen binnen de 30 kalenderdagen na verzending van het registratieattest.
3.
Eens de leegstaande bedrijfsruimte drie opeenvolgende jaren is geregistreerd, wordt per elke 1 januari dat het betrokken pand op de inventaris blijft staan een nieuwe belasting verschuldigd.
Als u een aanslagbiljet in de Vlaamse Leegstandsheffing ontvangt, kunnen wij dit betwisten met een bezwaarschrift.
4.
Voorkomen is beter dan genezen. Ook hierin heeft het team fiscaliteit van GSJ advocaten veel ervaring.
De regelgeving voorziet in enkele instrumenten voor de eigenaars om de belastingdruk op de geïnventariseerde bedrijfsruimte significant te verminderen of volledig weg te nemen.
Zo bestaat de mogelijkheid om de betaling van de belasting tijdelijk te doen opschorten, en potentieel te doen vervallen, op basis van een vernieuwing van de bedrijfsruimte of een de verwezenlijking van een project met de bedrijfsruimte.
5.
De Vlaamse Leegstandsheffing Bedrijfsruimten dient ertoe om eigenaars van leegstaande bedrijfsruimten aan te zetten tot het aanpakken van de problematische situatie.
Vanuit onze dagelijkse praktijk hebben wij een ruime ervaring bij het begeleiden van dergelijke dossiers en zijn wij bekend met het vereiste maatwerk voor iedere bedrijfsruimte. De juiste aanpak verschilt van dossier tot dossier en hangt sterk af van de concrete plannen met het pand.
Eén aspect is in élk dossier van belang, tijdig de noodzakelijke stappen zetten.
Bent u eigenaar van een pand dat is opgenomen in de Vlaamse inventaris van leegstaande en/of verwaarloosde bedrijfsruimten en wenst u uw dossier te bespreken? Aarzel niet om contact op te nemen met onze collega's Henk Desmet & Erin Moorkens.
De Vlaamse regering nam in de Septemberverklaring verschillende maatregelen in het kader van de Vlaamse begroting. Véél besproken is de verhoging van de registratierechten
Koopt, verkoopt of ontwikkelt u vastgoed? Dan loont het meer dan ooit om stil te staan bij eventuele handhavingsmaatregelen die op een eigendom rusten.
De Vlaamse Belastingdienst stuurde in juli en augustus de meeste aanslagen in de onroerende voorheffing uit. Als u over een onroerend goed beschikt dat in afwachting van een projectontwikkeling leeg staat en geen inkomsten opbrengt, kan deze belasting een stevige kostenpost betekenen voor uw project, die uiteraard niet kan geïnvesteerd worden in de uitwerking van uw project.
Vanaf 27 september 2026 treden de aangescherpte Europese regels rond duurzaamheidsclaims effectief in werking. Bedrijven die gebruikmaken van vage, overdreven of onvoldoende onderbouwde milieuclaims lopen voortaan een groter risico op sancties.