Verhoging registratierechten enige eigen woning in Vlaanderen van 2% naar 3%
De Vlaamse regering nam in de Septemberverklaring verschillende maatregelen in het kader van de Vlaamse begroting. Véél besproken is de verhoging van de registratierechten
In de sector van het bancaire, woedt al jaren de strijd om de wederbeleggingsvergoedingen of zogenaamde ‘funding loss’-vergoedingen bij vervroegde terugbetaling van financieringen.
Met de wet van 21 december 2013 betreffende diverse bepalingen inzake de financiering voor kleine en middelgrote ondernemingen, greep de wetgever in en stelde de maximale wederbeleggingsvergoeding op zes maanden interest, voor zover en in de mate dat het gaat om kredieten van hoogstens 2 mio EUR, die geen geldleningen op intrest zijn (!) en verstrekt worden aan een kleine of middelgrote onderneming.
Voor kredieten die dateren van vóór 10 januari 2014, is de wet evenwel niet van toepassing en laat dat nu net de ‘duurdere’ zijn, waarvan de onderneming graag af wil.
De strijd is dus nog niet geheel gestreden en doorslaggevend is de vraag of het gaat om geldleningen in de zin van artikel 1907bis van het burgerlijk wetboek, dan wel om een kredietopening.
Volgens een eerste strekking, veelal verdedigd door de onderneming, gaat het – in een notendop – om geldleningen, zodra de vrijheid om de gelden op te nemen, beperkt wordt.
Een andere strekking, veelal verdedigd door de bank, is minder stringent, meer genuanceerd en laat gemakkelijker de hogere funding loss-vergoedingen toe.
In het licht van deze discussie, definieert het Hof van Cassatie in haar arresten van 27 april en 18 juni jl. leningen en kredietopeningen en bevestigt zij deze tweede, minder stringente strekking.
Elke discussie uitsluiten, doen de arresten echter niet: de zeer concrete feitelijke context blijft bepalend en allicht weet GSJ raad in geval van twijfel.
Voor vragen hieromtrent kan u zich wenden tot Mr. Bart Jacqmain en Mr. Charlotte Donck van de vakgroep Ondernemingsrecht, aanspreekpunten voor wat betreft deze materie.
De Vlaamse regering nam in de Septemberverklaring verschillende maatregelen in het kader van de Vlaamse begroting. Véél besproken is de verhoging van de registratierechten
De Vlaamse Belastingdienst stuurde in juli en augustus de meeste aanslagen in de onroerende voorheffing uit. Als u over een onroerend goed beschikt dat in afwachting van een projectontwikkeling leeg staat en geen inkomsten opbrengt, kan deze belasting een stevige kostenpost betekenen voor uw project, die uiteraard niet kan geïnvesteerd worden in de uitwerking van uw project.
Vanaf 27 september 2026 treden de aangescherpte Europese regels rond duurzaamheidsclaims effectief in werking. Bedrijven die gebruikmaken van vage, overdreven of onvoldoende onderbouwde milieuclaims lopen voortaan een groter risico op sancties.
Wat komt er nu écht kijken bij een bedrijfsovername? Die vraag stond centraal tijdens de M&A‑workshop die onze collega’s Ina Van Steelandt en Laura Buffel vorige week verzorgden, in samenwerking met 180 Degrees Consulting Antwerp.