Verhoging registratierechten enige eigen woning in Vlaanderen van 2% naar 3%
De Vlaamse regering nam in de Septemberverklaring verschillende maatregelen in het kader van de Vlaamse begroting. Véél besproken is de verhoging van de registratierechten
Wij verwijzen naar onze eerdere nieuwsberichten (cfr. nieuwsbericht aankondiging en nieuwsbericht publicatie wet) over de toepassing van het verlaagde btw-tarief van 6% op sloop en heropbouw over het volledige Belgische grondgebied.
In de praktijk blijkt dat de toepassing van het verlaagde btw-tarief van 6% frequent wordt nagestreefd maar ook dat er zich veel vragen aandienen bij de draagwijdte van deze maatregel.
De FOD Financiën bundelde enkele veel voorkomende vragen reeds in een FAQ-lijst en maakte deze lijst beschikbaar op haar website.
Voor bijkomende verduidelijking bleef het wachten op een circulaire, tot 25 februari 2021.
De FOD Financiën publiceerde de circulaire 2021/C/18 betreffende het tijdelijk verlaagde btw-tarief voor afbraak en heropbouw van woningen in het hele Belgische grondgebied en de levering ervan op Fisconetplus.
De circulaire betreft in essentie een uitbreiding van de eerdere FAQ-lijst met bijkomende vragen en antwoorden.
Wij tillen enkele opvallende elementen uit de circulaire:
De circulaire heeft zeker enkele nodige verduidelijkingen gebracht.
Het is echter niet zo dat de circulaire een antwoord biedt op alle issues waarover wij vanuit de praktijk al werden bevraagd.
Indien u met vragen zit over de toepassing van deze maatregel, aarzel niet om contact met ons op te nemen. GSJ advocaten staat voor u klaar.
Auteur: Henk Desmet
Mede-contactpunt: Bart Goossens
De Vlaamse regering nam in de Septemberverklaring verschillende maatregelen in het kader van de Vlaamse begroting. Véél besproken is de verhoging van de registratierechten
Koopt, verkoopt of ontwikkelt u vastgoed? Dan loont het meer dan ooit om stil te staan bij eventuele handhavingsmaatregelen die op een eigendom rusten.
De Vlaamse Belastingdienst stuurde in juli en augustus de meeste aanslagen in de onroerende voorheffing uit. Als u over een onroerend goed beschikt dat in afwachting van een projectontwikkeling leeg staat en geen inkomsten opbrengt, kan deze belasting een stevige kostenpost betekenen voor uw project, die uiteraard niet kan geïnvesteerd worden in de uitwerking van uw project.
Vanaf 27 september 2026 treden de aangescherpte Europese regels rond duurzaamheidsclaims effectief in werking. Bedrijven die gebruikmaken van vage, overdreven of onvoldoende onderbouwde milieuclaims lopen voortaan een groter risico op sancties.