Verhoging registratierechten enige eigen woning in Vlaanderen van 2% naar 3%
De Vlaamse regering nam in de Septemberverklaring verschillende maatregelen in het kader van de Vlaamse begroting. Véél besproken is de verhoging van de registratierechten
Het verlaagde btw-tarief van 6% voor sloop en heropbouw is stilaan ingeburgerd. Uit de praktijk blijven wel vragen komen over de toepassing ervan.
De btw-administratie publiceerde een reeks FAQ’s in december 2020. Nadien volgde de circulaire van 25 februari 2021. We verwijzen hiervoor naar onze vorige nieuwsberichten. Op 15 maart 2021 volgde een tweede, beknopte FAQ.
De FOD Financiën maakte begin juni 2021 op haar website een derde set FAQ’s bekend met verdere toelichting, die u vindt via deze link.
Met drie FAQ’s en een circulaire werden bepaalde punten moeilijk om te volgen. Ter coördinatie meldt de administratie dat de FAQ’s van 23 december 2020 werden vervangen door de circulaire van 25 februari 2021 en dat de beknopte FAQ van 15 maart 2021 werd geïntegreerd in de nieuwe, meest recente FAQ’s (nr. 1.5).
Wij signaleren enkele opmerkelijke punten:
Naast de nieuwe verduidelijkingen blijven er echter wel nog vragen open. Wij wijzen nadrukkelijk op de vereiste dat het afgebroken gebouw significant moet zijn ten opzichte van de nieuwe opgerichte woning (nr. 2.2.). Deze vereiste is gedurende de korte looptijd van de maatregel al het voorwerp geweest van een evolutieve interpretatie.
De vereiste van “significantie” is volgens de belastingadministratie een feitenkwestie. Er worden echter geen concrete richtlijnen gegeven. Om zekerheid te bekomen, moet men zich rechtstreeks tot de belastingadministratie wenden. Dit is geenszins optimaal gelet op de korte duur van de maatregel. Verdere duiding over deze voorwaarde zou toch welkom zijn.
Indien u met vragen zit over de nieuwe FAQ’s of, algemeen, over toepassing van deze maatregel, aarzel niet om contact met ons op te nemen. GSJ advocaten staat voor u klaar.
Auteur: Henk Desmet
Mede-contactpunt: Bart Goossens
De Vlaamse regering nam in de Septemberverklaring verschillende maatregelen in het kader van de Vlaamse begroting. Véél besproken is de verhoging van de registratierechten
Koopt, verkoopt of ontwikkelt u vastgoed? Dan loont het meer dan ooit om stil te staan bij eventuele handhavingsmaatregelen die op een eigendom rusten.
De Vlaamse Belastingdienst stuurde in juli en augustus de meeste aanslagen in de onroerende voorheffing uit. Als u over een onroerend goed beschikt dat in afwachting van een projectontwikkeling leeg staat en geen inkomsten opbrengt, kan deze belasting een stevige kostenpost betekenen voor uw project, die uiteraard niet kan geïnvesteerd worden in de uitwerking van uw project.
Vanaf 27 september 2026 treden de aangescherpte Europese regels rond duurzaamheidsclaims effectief in werking. Bedrijven die gebruikmaken van vage, overdreven of onvoldoende onderbouwde milieuclaims lopen voortaan een groter risico op sancties.